Subject: Vs: Postimees palub vastata küsimustele
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 2 Oct 2025 13:12:30 +0300

Tere taas!

Ravimiameti poolt vastab ravimiohutuse osakonna juhataja Maia Uusküla.

„Paratsetamool on võrreldes teiste käsimüügist saadavate valuvaigistitega
esmavaliku ravim ja ohutuim valuvaigisti raseduse ajal.

Ibuprofeeni (ja teisi mittesteroidseid põletikuvastaseid ravimeid (MSPVA)
nagu diklofenak, ketoprofeen jt) ei soovitata naistele, kes soovivad
rasestuda. Need ravimite võtmisel võib naisel tekkida probleem
rasestumisega.

MSPVAd ja aspiriin ehk atsetüülsalitsüülhape toimivad üle prostagandiini
sünteesi inhibeerimise (see on nii valu kui põletiku vähendamise
mehhanismi aluseks), kuid seesama mehhanism võib negatiivselt mõjutada
rasedust ja loote arengut. Epidemioloogiliste uuringute andmed näitavad,
et MSPVAde kasutamisel varases raseduse järgus suureneb risk raseduse
katkemiseks ja lootel südame väärarengute ning gastroskiisi (kaasasündinud
kõhu eesseina osaline puudumine, mille kaudu on sooled väljunud
kõhuõõnest) tekkeks.

Usutavasti suureneb risk koos annuse ja ravi kestusega. Loomuuringutes on
nende ravimite manustamisel kinnitatud loote väärarengute esinemist.

Alates 20. rasedusnädalast võivad MSPVAd põhjustada loote neerufunktsiooni
häiretest tingitud looteveevähesust (oligohüdramnioni). See võib tekkida
kohe pärast ravi alustamist ja on ravi lõpetamisel tavaliselt pöörduv.

Lisaks on teatatud lootel arterioosjuha ahenemisest pärast ravimi
kasutamist raseduse teisel trimestril, mis oli enamasti pöörduv ravi
lõpetamisel. Arterioosjuha on ühendus aordi ja kopsuarteri vahel, mis
peaks sulguma alles sünnituse järgselt.

Eelneva tõttu ei tohiks MSPVA’sid raseduse esimesel ja teisel trimestril
kasutada. Kui ravimi kasutamine on hädavajalik (muud ravimid ei toimi või
on vastunäidustatud), siis peaks ravi toimuma vaid arsti soovitusel.
Ravimi annus peaks olema nii väike ja ravi kestus nii lühike kui võimalik.

Raseduse viimasel kolmandikul on MSPVAd vastunäidustatud, kuna need võivad
lootel põhjustada tõsist südame-veresoonkonna ja kopsukahjustust ja
neerufunktsiooni kahjustust.

Lisaks on raseduse lõpul nende ravimite kasutamisel risk nii emal kui
vastsündinul veritsusaja pikenemiseks, emal emaka kontraktsioonide
pärssimiseks, mis põhjustab sünnituse hilinemist või pikaajalist
sünnitust.

Paratsetamooli puhul ei ole täheldatud loote arenguhäirete teket, samuti
ei mõjuta see veritsusaega ega mõjuta sünnitust. Andmeid selle tõestuseks
on palju.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Olga Lebedeva <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 2. oktoober 2025 10:22
Adressaat: Kristi Sarap <[email-masked]>
Teema: Vs: Postimees palub vastata küsimustele

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere hommikust!

Aitäh kiire vastuse eest! Jah, üks küsimus on jäänud. Kas te võite
selgitada, miks paratsetamool on rasedatele palaviku ja valu raviks
esmavaliku ravim? Miks ibuprofeen ja aspiriin ei sobi? Mis teeb
paratsetamooli teiste valuvaigistite ees eelistatumaks?

Heade soovidega,

Olga.

  _____

Saatja: Kristi Sarap <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: kolmapäev, 1. oktoober 2025 16:12
Adressaat: Olga Lebedeva <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Postimees palub vastata küsimustele

Tere, Olga!

Postitasime sel teemal ka oma kodulehele uudise:

https://ravimiamet.ee/uudised/paratsetamooli-voib-raseduse-ajal-kasutada-s
eniste-soovituste-jargi

Meie mõtted ühtivad Euroopa Ravimimeti öelduga.

Kui sa selle läbi loed, võid uuesti saata meile küsimused, millele sa
vastust ei saanud :)

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Olga Lebedeva <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 1. oktoober 2025 16:09
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Carmen Katariina Sikk
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Kristi Sarap
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Postimees palub vastata küsimustele

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere päevast!

Olen Postimehe ajakirjanik Olga Lebedeva. Oleksin väga tänulik, kui te
leiate võimaluse vastata minu küsimustele reedeks.

Möödunud nädalal teatasid USA president ja terviseminister, et
paratsetamooli võtmine raseduse ajal suurendab riski, et laps sünnib
autismiga. Oma väite kinnituseks viitasid nad teadusajakirjas
Environmental Health 14. augustil 2025 ilmunud artiklile.

See avaldus tekitas reaktsiooni ka Eesti ühiskonnas - nii rasedate ja
hiljuti sünnitanute kui ka arstide seas. Soovime teada, kuidas Ravimiamet
suhtus USA administratsiooni avaldusse ning milline on teie seisukoht
paratsetamooli kasutamise suhtes raseduse ajal.

Sooviksime teada, kui usaldusväärsena võib pidada teadusajakirjas
Environmental Health avaldatud artiklit paratsetamoolist ning selle
autoreid? Kui autoriteetne on see väljaanne üldiselt?

Kas võib öelda, et paratsetamooli kasutamise raseduse ajal ning autismi
vahel on seos? Kas võib väita, et USA presidendi Donald Trumpi avaldused
on teaduslikult tõestatud, kui ta viitab teadlaste uurimistulemustele?

Miks soovitatakse rasedatele kõrge palaviku korral kasutada paratsetamooli
(väikestes annustes), erinevalt ibuprofeenist ja aspiriinist? Mis teeb
paratsetamooli teiste valuvaigistite ees eelistatumaks?

On oht, et osa hirmunud rasedaid võib nüüd loobuda paratsetamooli
võtmisest isegi vajaduse korral või asendada selle teiste ravimitega.
Millised ohud sellega kaasnevad?

Millises annuses ja kui kaua tohib raseduse ajal paratsetamooli võtta? Aga
lihtsalt täiskasvanutel?

Kas Ravimiamet plaanib muudatusi kehtivatesse soovitustesse paratsetamooli
kasutamise kohta?

Heade soovidega,

Olga Lebedeva.